02 Julai 2009

lamunan ku tersentak

kcih kcih!!!buffhh!!! api lighter ku halakan pada muncung rokok. siiuupphhh ffuuhhhhh!!! berlari larian asap rokok keluar dari bibir. tengok jam henpon, baru pukul 9.01 pagi. ku sandarkan diri aku pada tembok longkang depan office. mataku sayup pandang ke langit biru, redup cuaca hari nie walaupun cerah. "ARRKK ARRRKKK ARRRKKK!!!". tetiba bunyi gagak memecah kesunyian lamunan pagi aku. dah la tolong pecahkan lamunan aku, pastu terbang hinggap berteggek dekat peti tnb bersebelahan je ngan aku. memula seko, pastu tambah lagi seko. "aih, ko panggil geng nampak". ngomel aku sorang sorang. sudah pastinya aku sorang je paham. gagak tu bukannya paham apa yang aku cakap. "ARRKK ARRKK", riuh si gagak tadi sambil kibas kan kepak tak cukup ngan tu siap daring lagi mata dia pandang aku. "ko nak rokok gak ker?". getus aku. dah la kaco lamunan ku. main daring lak ngan aku sambil tunjuk kemegahannya mengibaskan kepak. aku nak cuci mata tgk gadis gadis chumel pun tak senang.

hurrmmm sambil berasa tak berapa puas hati kerana lamunan ku telah tersentak. bila aku tgk gagak tu. terus terfikir sejenak. masa kecik kecik dulu [dalam era 80an, masa tu aku sekolah rendah]. ada iklan katun kat tv, terbitan filem negara malaysia. kisah sang gagak dgn jag air. hurrmmm dalam iklan tu, gagak terjumpa jag air, dalamnya terisi sedikit air lebih kurang suku sukatan dia. gagak tu pun nak minum la air tu. tapi sayang paruhnya tak sampai. namun tetiba gagak tu dpt ilham. di kutipnya batu lalu di bubuhkan ke dalam jag air tu. makin lama makin byk batu yang dibubuh. bila batu di bubuh maka air dalam jag tersebut makin lama makin naik. bila paruhnya dah boleh mencecah air tu, gagak tu berhenti tabur batu dalam jag dan minum air tersebut. selesai je minum terus sang gagak tu terbang ngan gembiranya.

proses akal aku berfikir lagi, camana sang gagak tu boleh dpt ilham untuk letakkan batu ke dalam jag tu?. nak kata dia belajar kat sekolah. dah tentu la merepek kan. maka tentu la ianya kurniaan yang maha mencipta. dan dari iklan tu boleh la aku kata ada pelajaran yang ingin dinyatakan. maybe ianya halus dan tersirat, malah perlu perhatikan dgn tenang, supaya dapat mesej yang ingin disampaikan. so bila aku fikir fikir balik, pelajaran dia mudah. apa yang berlaku tu merupakan satu permasalahan. jadi kite harus menggunakan fikiran untuk menyelesaikan masalah tersebut dan jgn putus asa. sebab tu dalam katun tu ditonjolkan gagak tersebut berterusan meletakkan batu hingga la ia dpt minum airnya. walaupun watak yang ditonjolkan itu adalah kotor, hina atau "taraf rendah"[ korang leh faham, kalau namanya gagak dah tentu itu yang kite biasa fikir seperti kebykan orang lain]. namun dgn menggunakan akal fikiran, gagak tersebut berjaya menonjolkan kelebihan dari sifatnya zahirnya tadi. jadi setiap apa yang berlaku di sekeliling kita pada waktu ini, patut diambil pelajaran. dan setiap kelemahan pasti ada kelebihan. kite je kene gerakkan akal.


TAHUKAH ANDA?
takut untuk berfikir atau pemikiran dipanggil "phronemophobia"

4 ulasan:

  1. teringat dulu kecik² mreka kata asal burung gagak putih, tp jd itam sbab jtuh dlm tong cat..

    BalasPadam
  2. eehh ada lagi versi lain aku dgr....
    kononnya gagak dulu putih dan lawa [ekor cam merak] merak pulak hitam lagi kusut. so merak tu kire buat perjanjian sehari untuk tukar bulu mereka. so bertukar la....bila cukup time, merak lupa akan janjinya dan takmo kembali ke rupa asal. thats y merak suka lari lari dan bermegah ngan bulu dia....

    orang kebykan kata la.....

    BalasPadam
  3. mcm2 andaian..hikhik!
    tapi penah dgr 2-2 versi yg disebut di atas.

    hamboi.
    bkn main skrg hisap rokok sesuka hati

    BalasPadam
  4. ^_^....
    dedua versi tu sgt famous....
    orang kebykan memang sukakkannya...

    hehehehe...
    hisap rokok sesuka hati!!!
    weelll!! thats is me...
    i am what n who i am...
    ^_^...

    no hipocrite on my self.

    BalasPadam