26 Jun 2009

panas sang suria

alamak!!!!.....
"beb, ko kene tolong aku beb!!". kalut si budak despatch ngadap aku. "apahal?" aku tanya lembut. "Sec despatch M.C da. tak menang tangan aku ni kang!!!". terang dia. "ko cover K.L boleh? tolong...", sambung dia sambil mengharap. "aku nak kene cover Bangi ngan subang, lagipun bangi tu ko yang soh aku pegi, pasal kolek cek, kan kan kan?". jelas dia lagi. betul gak, aku yang soh dia pegi bangi amik payment. kalau tak amik, aku pulak yang mampus. "Ok la bro, anggap je setel" aku balas ngan senyum sambil keluarkan sebatang rokok dari kotak dan terus nyalakan lalu sedut asap dia dalam dalam. "takkan sorang je kot? bak maih sebatang". sengih dia. "amik je la, cam tak bese, hahahaha" aku gelak ala penjahat dapat perempuan.

hurrmmmm lepas layan rokok sebatang, dak despatch tadi pun blah, pegi bangi la tu. aku tgk jam dah kol 10.30 pagi. aku masuk balik ofis, belek kat tray tgk apa dokumen nak kene anto. waduh tiga area nak kene redah. desa pandan, jalan duta ngan sri hartamas. ni kalau skang gerak ni mau kol 1 tgh baru balik ofis nie. ARRRGHHHH mesti panas menyeringai!!!!!. tapi apa kan daya keje tetap keje, bila orang dah amanatkan tugas. takkan nak langgar lak tugas tu. kang engkar aku lak yang kene pecat. kene pecat takde harapan dah nak keje kat situ balik.

aku pun amik segala dokumen pastu rekod dalam buku log, then capai helmet mdh cabuk aku pastu chiao. sepanjang perjalanan otak aku berfikir lagi secara spontan [kalau dah atas moto, bende apa lagi aku leh buat selain memikir sambil layan blues..hehehehe]. mentari pagi mula terik untuk mentransformasi ke tengahari. kalau dah panas camni mula hati ni berjoget nak duduk tempat redup. tempat yang sejuk, segar, serta ditemani gadis gadis cute lagi ....aahh susah ku nak gambarkan ngan kata kata. pendek kata cam syurga la.

lalu aku pun termenung seketika, akibat dari pemikiran aku tadi. bila panas mulalah orang gelisah, gelabah, tak senang duduk, tak selesa dan pelbagai lagi kecerewetan berlegar dihati [lebih dasyat lagi rasa kurang selesa itu dienakkan lagi ngan maki hamun dan kutukan]. bila semua simptom tu berlaku, mula hati ingin menghajatkan sesuatu yang opposite, tempat yang redup, teduh, berlindung, sejuk, nyaman, tenang dan pelbagai lagi. sifat manusia memang begitu kot. itu la yang dikatakan ramai yang tidak bersyukur. hurrrmmmm. panas terik sedikit kite dah "bising" siap "merungut". tapi tak sedar walau pun panas tapi masih "aman" [ada la sikit huru haranya spt masalah sosial dan keselamatan, but not worse]. kalau nak dibandingkan dah la panas pastu perang lak meletus.

kalau aku fikir balik, panas ni kalau kite nak simbolikkan atau simplifize kan [ringkaskan]. lebih kurang sama je ngan keadaan susah, bermasalah atau sulit. contohnya, kalau kite bermasalah, mesti kite akan gelisah, tak senang duduk, gelabah pastu mula mengharapkan penyelesaian, kelegaan dan kesyukuran. kalau panas kite nak teduh atau sejuk. kalau bermasalah atau sulit kite mesti nak penyelesaian dan kelegaan. namum bila dah terima keteduhan, redup, sejuk, penyelesaian, kelegaan dan tenang. adakah kite akan berterima kasih dan bersyukur?. hurrmm...
satu lagi yang sering bermain dikotak fikiran aku, bila sesuatu masalah tu dapat diseleasaikan. kite sering berkata, "sib baik aku bijak, setel gak akhirnya". persoalannya, nasib baik dan bijak tu anugerah dari siapa yer?......mudahnya kite menjadi sang kacang. pastu aku terpandang kanan. La, dah sampai rupanya. asyik jugak aku memikir. heheheheheheh.


TAHUKAH ANDA?
risau atau takut kat sinar mentari ni digelar sebagai "heliophobia"

5 ulasan:

  1. nasib baik bukan jalan tar yang ko nampak mase ko pandang kanan tu...

    BalasPadam
  2. heheheh....
    jalan tar ok lagi...
    takut jalan "mati" jer...

    ^_^

    BalasPadam
  3. tahukah anda api kaler ape yg ter paling panas sekali

    BalasPadam
  4. http://anetdoct.blogspot.com/

    sila lawat, huhue :)

    BalasPadam