22 April 2009

faham kah aku?

assalamualaikum,
orait bertemu lagi kite dalam coretan info aku nie. hurrrmmm rujuk pada tajuk yang terpampang kat atas tu, hehehehe apa jangkaan korang? tak tahu? takpe takpe, perkara kecil jer. ok kalau bersandar pada tajuk tersebut, FAHAMKAH AKU? tu sebenarnya adalah persoalan pada diri sendiri. tak kisah pada siapa. aku ke kamu ke mereka ker atau siapa sahaja yang ada kat muka bumi ni dan merasakan diri mereka itu manusia. kenapa aku cakap begitu? kerana manusia sahaja yang akan gunakan fikiran untuk semua persoalan bagi mendapatkan jawapan. so soalan dia adalah FAHAMKAH AKU? [tanya pada diri sendiri].

orait, tujuan aku ujudkan persoalan sebegini adalah untuk kite berkongsi corak kehidupan kite seharian. adakah anda faham akan apa sahaja yang anda buat? begitulah persoalan yang selalu kite abaikan. sebagai contoh: kalau akulah seorang pemandu teksi, adakah aku faham akan tugasan aku sebagai pemandu teksi. kalau nak kire tugasan pemandu teksi memang nampak simple, kalau just faham ala kadar, tapi pada hemat aku, pemandu teksi pun ada cabaran dia, bukan saja takat kene tau jalan, terror bawak teksi, malahan kene pandai jaga etika seperti senyum, budi bahasa, sopan santun, mesra dan sbgnya. tambahan lagi, mungkin kene juga pandai berbahasa seperti bahasa inggeris, kalau advance bahasa mandarin mahupun tamil. tu aku belum kire aspek risiko dan keselamatan [silap² kene belajar KARATE]. CABARAN BUKAN? jadi ianya akan jadi nampak lekeh pasal kite hanya faham luaran tak paham dalaman dia sekali.

jadi sesuatu bende tersebut akan nampak remeh dan lekeh kalau kite buat tanpa faham dgn betul, sebagai contoh: kite ambil perkara dari aspek membaca pulak, let say kite baca satu buku motivasi, kalau takat baca then habih kemudian simpan. agak agak dpt tak mesej yang ingin disampaikan dalam buku motivasi tersebut? PANDANGAN ANDA? [rasenya tak kan kan kan]. maka sepatutnya bila kite baca sesuatu buku @ apa sahaja bahan bacaan [tak kisah apa sahaja bahan bercetak atau yang boleh di lihat dgn mata], kite mesti membacanya serta memahaminya. mudah kata apabila kite mula sahaja membaca terus berfikir akan mesej yang ingin di luahkan dan fahamkan akan mesej tersebut. barulah bahan tersebut menjadi bahan bacaan. jika tidak sia sia lah mereka mencetak sampai beribu ribu naskah. betul tak? kalau ambil contoh tadi, buku motivasi takkan jadi buku motivasi kalau mesej tentang motivasi yang ingin ditonjolkan tak tersampai. [sama gak la ngan blog aku nie hehehehe].

ok, tu dari segi aspek pembacaan. sebenarnya buat sesuatu kene faham bukan hanya terkongkong pada membaca, mudah kate apabila kite celik mata dan hirup sedutan oksigen yang pertama je kite dah start kene faham apa tindakan kite pada waktu dan saat tersebut malahan pada saat serta minit yang berikut. APA SAHAJA. sebagai contoh: nape kite mandi? nape kite makan? nape kite kerja? nape beli moto? nape mengurat? nape beranak? nape hidup? nape mati? dan berbagai lagi nape la. kalau nak aku senaraikan semua, kang muntah darah pulak korang. heheheheheh. orait, untuk faham akan sesuatu bende atau perkara atau rutin dan bermacam lagi la, tak susah sebenarnya. KORANG HARUS SELALU UJUDKAN PERSOALAN DAN FIKIRKAN maka pasti korang akan dpt jawapan seterusnya faham. jadi mahu tak mahu korang tetap kene berfikir [rujuk coretan aku yang lepas], maka barulah korang leh faham. jadi aku tanya pada diri aku serta pembaca sekalian, FAHAMKAH KITE AKAN TUJUAN KITE HIDUP? mari kite sama² fikirkan.

TAHUKAH ANDA?
secara purata, manusia bernafas 23,000 kali sehari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan