14 April 2009

seni dimata korang?

hola geng, orait topik aku kali nie, "SENI". menarik ker? erm terpulang pada korang nak menilai. kalau aku tanya kat korang semua, "SIAPA PANDAI MELUKIS?" aku yakin hanya sekangkang kera je yang akan angkat tangan. betul tak?. heheheh, ok tu bukan poin aku. di sini aku nak jelaskan apa pandangan korang berkaitan dengan seni nie, kebanyakannya bila aku tanya pada orang kat luar sana, "apakah seni?" kebanyakan mereka pasti akan jawab, seni adalah lukisan, puisi, muzik, lakonan dan sebagainya. tapi tahukah korang seni itu lebih dari apa yang korang tampak! [pandangan aku]. kenapa aku cakap gitu?. ok ringkas jer sebenarnya, kalau sebut seni jer, minded kite automatik akan fikir seni tu lukisan atau ada kaitan dgn budaya. dah jadi cam ketetapan.

ok, kite permudahkan, sebenarnya seni tu merangkumi skop yang sangat luas, bukan sekadar tampak malah tidak nampak serta tanpa sedar. kalau yang tampak seperti yang aku nyatakan tadi cam lukisan, muzik, puisi, lakonan dan sbgnya. bagaimana pulak yang tidak nampak? yang tidak nampak tu adalah pemikiran kamu, pertuturan kamu, gaya kamu, habit kamu. dijelaskan lagi, corak pemikiran manusia senantiasa berlainan antara satu sama lain termasuk pemahaman mereka terhadap sesuatu perkara. ambil contoh cam cap jari, memasing punya patern, begitu juga dgn pemikiran, secara tak langsung itu adalah seni. seni pemikiran[cara selesaikan masalah, pahamkan sesuatu perkara, mengulas sesuatu objek dan sbgnya], seni pertuturan [bagaimana kamu lontarkan suara, gaya bertutur, susun atur kata dan sbgnya]. diteruskan lagi, yang tanpa sedar apa cite?, ok, tanpa sedar ni adalah pergerakan kamu sebenarnya, sebagai contoh cara bagaimana kamu berjalan, derapan tapak kaki kamu, teknik kamu melihat, berlari, makan, mimik muka dan sbgnya. kite ambil contoh: pernah tak kamu sedar kalu korang potong sayur tu adalah seni, pasti tak terfikir bukan, start dari kamu ambil sayur untuk di basuh, kemudian untuk memotong, cara menghayun pisau semua tu adalah seni, setiap pergerakan yang dilakukan tu tersebut adalah seni tapi tidak sedar pun. let say kite ambil aksi kite dalam keadaan 1000 frame sesaat kamu pasti akan kagum. ambil contoh dalam dokumentari TIME WARP [discovery channel]. korang pasti kagum.

jadi kalau kite ini merupakan seni yang sentiasa mempamerkan hasilnya tanpa disedari. maka seni yang paling agung adalah? yeah seni yang maha esa. bersyukurlah dgn apa yang diberi pada kite. ubahlah persepsi kite skang berkenaan seni hanya la coretan atas canvas atau kertas semata mata. kalau seseorang tu mengatakan "aku tak minat seni". maka bohong la, kenapa? cube tanya beliau, ko minat kereta apa? pasti dia akan jawab aku minat kereta sekian sekian, pasal dia laju, sporty dan elegant. so "sporty" dan "elegant" bukankah merujuk kepada rekabentuk dan kecantikannya malah ianya pasti berkait rapat dgn seni. betul tak? [terror ubah suai enjin pun still seni]

orait, sekian sahaja nukilan pada kali ni. ada topik lain aku sembang dan berinfomasi lagi. sampai jumpe lagi rite.

TAHUKAH ANDA?
lampu isyarat telah digunakan sebelum terciptanya kereta.

1 ulasan:

  1. tahukah anda, otak burung unta lebih kecik dari mata nyierrr.. weeeeee :D

    BalasPadam