20 April 2009

haruskah berfikir?

assalamualaikum.
hola kepada semua pembaca, bertemu lagi pada hari ini. orait coretan aku kali ni adalah berfikir. hurrrmmm, pelik ker? hehehehe. okeh, kebiasaanya bila orang sembang pasal fikir memikir nie ramai orang akan anggap remeh malahan mereka akan jangka mereka dah selalupun menggunakan pemikiran mereka. buktinya mereka boleh hidup sampai sekarang. yeap tak dinafikan dgn pemikiran tersebut mereka masih boleh survive dan survive dari segi kehidupan asas seperti makan, bergerak, tidur, bekerja, kahwin dan sebagainya. jadi, pemikiran apa plak yang ko maksudkan nie? hehehehe. mesti tu yang korang nak tanyakan kan kan kan.

Orait, dalam konteks coretan aku kali ni adalah pemikiran di luar kotak atau pemikiran interpertasi atau huraian. APA TU? aaaaa menarik kan kan kan. hek hek hek. ok pemikiran sebegini memerlukan permerhatian atau fokus yang tinggi bagi menghasil nilaian yang tersembunyi. sebagai contoh: bulatan. ok kalau pemikiran biasa bulatan hanya akan diliihat sebagai gelung yang boleh di buat sebagai hula hup ker, gelang ker, cawan ker, dan sbgnya. tapi kalau di lihat dari segi interpertasinya atau pemikiran secara halus dan tersirat, bulatan tu kite boleh gambarkan sebagai kesatuan atau bersatu padu, sebulat suara, janji yang dikota, suatu kitaran yang lengkap dan sebagainya. so itu bentuk pemikiran yang aku maksudkan.


biasanya pemikiran sebegini, ramai orang kata untuk insan seni, jadi perlukan bakat. tak semestinya, ok lihat balik coretan aku yang lepas, SENI DI MATA KORANG, semua orang adalah insan seni dan berjiwa seni, cume mereka je tak sedar dan tak lebihkan sedikit pemikiran mereka. cube korang buat, hayati sedikit persekitaran dan fikirkan bagaimana dan kenapa? let say bagaimana tuhan turunkan hujan dan kenapa? atau bagaimana bumi ni berpusing pada paksi dan kenapa? bagaimana boleh berlaku kepanasan global dan kenapa? secara tak langsung korang akan melatih pemikiran korang untuk menghayati sesuatu dan menghargainya. kerana apa yang berlaku pasti ada sebab dan punca, malah boleh dijadikan iktibar kalau korang menghayati. barulah timbul kesedaran.

JADI mulakan sekarang untuk berfikir, tak rugi pun, malah tak mengurangkan pun simpanan dalam akaun simpanan korang. heheheheheh. so untuk latihan yang mudah fikir akan diri sendiri dahulu seperti, KENAPA AKU HIDUP? DAN UNTUK APA AKU HIDUP?. so berani untuk berfikir? :)


TAHUKAH ANDA?
kecuali makanan itu bercampur dengan air liur dalam mulut anda, jika tidak anda tak mampu untuk menikmati rasanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan