13 April 2009

minum air?

ok, bertemu lagi hari ni. so sembang aku hari ni adalah berkaitan air. hurrmmm nape kene minum air ye? biasanye tu la alasan yang biasa kite buat dan dgr bila orang suruh kite minum air terutama air kosong. ada beberapa sebab kenapa kite "KENE MINUM AIR KOSONG". antara sebabnya ialah lihat pada tubuh badan sendiri, semua orang pernah belajar sains masa sekolah menengah. dan pernah pun mendengar 70 - 80% isi kandung dalam badan kite adalah air. [kalau salah betulkan]

apa pentingnya angka tu? kalau aku xplain dalam bentuk metafizik atau perkiraan biokimia, aku yakin sepatah kilas korang tak paham [termasuk aku hehehe]. tapi cube korang bayangkan camni, badan korang tu adalah kolam air, organ dalam badan korang tu adalah ikan atau hidupan air [korang letak apa korang suke, katak ker, siput sedut ke], then dinding kolam air tu kulit korang, akhir sekali 70 - 80% tu korang anggarkan 100% air dalam kolam tu.

simulasi dia begini, let say 100% air dalam kolam tu telah menyusut jadi 60% peratus sahaja akibat penyejatan mentari dan tak di refill. so apa jadi pada kolam tu? pertama ikan @ hidupan air tu akan kepenatan kerana berlaku kepanasan berlebihan, kedua korang akan tgk ikan tu macam gelupur pasal kurang oksigen akibat kepanasan tadi, ketiga dinding kolam tu akan menjadi panas dan kering [korang leh tgk cam plaster nak merekah kalau guna jubin la].

apa kaitannya? ok sama juga dgn badan kita. kalau kite kurang minum air begitula yang terjadi dgn badan kite, kite akan mudah kurang oksigen yang mana mengakibatkan mudah sakit kepala dan sukar tidur. seterusnya kulit kite akan mudah kering dan merekah [cube tgk tanah kat gurun tu, kering, panas dan merekahkan. bandingkan dgn tanah tepi sungai, lembab, sejuk dan padat]. itu yang jarang kite nampak. kite selalu mengeluh nape la kulit kering la kasar la dan sbgnya. sebenarnya kite kurang minum air "AIR KOSONG TAU" bukan bantai kopi la sirap la milo la. ok untuk wanita sekurang² kene 2 - 2.5 L [1 mineral besar + 2 mineral kecil] setiap hari, manakala lelaki pulak kene minum sekurang² 2.5 - 3 L.
lelaki kene minum bayk pasal lelaki lebih byk melakukan aktiviti berbanding wanita.

selain apa yang dinyatakan di atas, air jugak adalah ajen penyingkiran toksik dalam badan [bukan ejen FBI yer] yang mana air akan membuang sisa toksin melalui saluran yang betul. seperti perpeluhan dan pembuangan air kecil. jadi jelas la di sini air sgt penting dalam badan "sekali lagi AIR KOSONG TAU". pernah dengar saranan kerajaan "MINUM LAPAN GELAS AIR SEHARI" so apa lagi sahut la.

eerrmm panjang sgt kot nie.... hehehehe
ok sampai jumpe lagi dalam coretan seterusnya....

TAHUKAH ANDA?
kereta ford yang pertama menggunakan enjin dodge.

3 ulasan:

  1. kalu terlebih air mcm mane?

    BalasPadam
  2. kalau terlebih, apa yang jadi adalah anda akan kerap buang air kecil sahaja. so dont worry orait.

    BalasPadam